Tystnaden som vapen

Publicerat: december 28, 2016 i narcissism, psykisk misshandel
Etiketter:, , , ,

Något var fel. Jag visste inte vad, men något var definitivt fel. Hade jag gjort något som sårade honom? Hade jag sagt något felaktigt? Hade jag kanske pratat med fel person? Eller tittat åt någon lite för länge?

En isande tystnad spred sig som en förlamande kraft mellan oss. Allt jag ville var att han skulle prata. Jag bönade och bad att han skulle berätta vad som var fel. Jag grät och bad om förlåt för vad det än var, men tystnaden varade alltid så länge som han själv ville. För mig, var det en tystnad utan orsak, för honom var det ett vapen för att kunna härska, för att kunna ta min energi och bryta ner min egen styrka. Tystnaden var ett medvetet beteende hos honom för att han själv skulle må bra.

Psykologerna kallar det ”silent treatment”. Det är inte den vanliga tystnaden när man tystnar för att lyssna till någon annan, eller för att tänka efter. Nej, detta är en tystnad som bryter ner och förintar den som drabbas av den.

Tystnaden är en härskarmetod, som ger uttryck för narcisistens (i fortsättningen kallad N) raseri. Det är hens sätt att kontrollera dig, att få dig svag och för att ge dig skuldkänslor för att du ska gå hen till mötes. Tystnaden kan också vara N:s försvar för det som du är kritisk mot i hens liv. När hen möter dig med tystnad, kan du inte nå hen i dennes svaga punkt.

Tystnaden kan ta sig i uttryck som ren tystnad. N-personen vägrar att prata med dig. Men det kan lika gärna vara så att du berättar något och N visar inte en min av att höra vad du säger, trots att N mycket väl hör. Du blir nonchalera och behandlad som om du inte existerar och som om dina ord inte finns. Eller så försvinner N sakta ut ur ditt liv, bygger upp en distans av tystnad runt sig själv. N vet att du är empatisk och hen får energi av att du bryr dig om vad som händer hen. N vet att du kommer söka upp och ta kontakt igen. Du är fast i N:s nät. Skulle du mot förmodan ha genomskådat N och låter bli att följa N när han drar sig undan, kommer N nästan garanterat att söka upp dig för att ta din energi på nytt och än en gång snärja dig i sitt nät.

I N:s närvaro förblir du tyst. Du äger inte ens dina tankar. N för ordet och skulle du yppa något om hur din relation till N är, så blir du en förrädare. Sådan är lagen hos en N-person. 

N:s ursprung har ingen betydelse. Mönstren går igen oavsett varifrån N kommer, därför att det handlar om en personlighetsstörning.

Så här var det hemma hos oss, bakom våra stängda dörrar. Fortfarande har han samma beteende emellanåt när jag av olika skäl måste ha kontakt. Trots att vi inte längre lever tillsammans kan han fortfarande försöka kontrollera mig med samma smutsiga metoder. N vill inte släppa sitt grepp helt. N kommer tillbaka.

 

kommentarer
  1. ogamotoga skriver:

    Usch, så himla jobbigt. Känner igen det där. 😔

    Liked by 1 person

  2. Rosa skriver:

    Ja, man kan aldrig förvänta sig mänskligt beteende från dem. Stor kram till dig!

    Gilla

Kommentera

