Att tänka på vid uppbrott från en destruktiv relation

Publicerat: oktober 17, 2016 i att lämna en psykopat, misshandel, psykisk misshandel, Uncategorized
Etiketter:, , , , , , , ,

Att fatta beslutet att bryta upp från en destruktiv relation, en misshandelsrelation är kanske ett av livets största och tyngsta beslut.

Man behöver komma till den punkt där du inser att det blir inte bättre än så här, snarare sämre. Den punkt där du ser att i den här relationen är du ett offer. Någonting måste hända för att du ska få upp ögonen och se verkligheten i vitögat.

Jag blundade så länge för det som hände i min relation. Jag visste att det var så vansinnigt fel. Ingen annan kallade mig sådana fula saker som han gjorde. Ingen annan lät mig förstå att allt som hände var mitt fel. I mitt inre tänkte jag att det inte stämde det han sa, jag försökte hålla fast den tanken och låta hans ord rinna av mig. Men det hade gått för långt och jag var så nedbruten att jag inte mäktade med att ta mig ur, förrän en vän sade sanningens ord till mig och stöttade mig i att gå.

  1. Bestäm dig för att inte vara ett offer mer
  2. Ta första steget – du behöver inte veta alla steg direkt, även om det är obekvämt
  3. Lita på din egen upplevelse, din känsla. Den är sann.
  4. För dagbok, dokumentera allt som händer
  5. Om du har möjlighet, gör en plan. Ta reda på fakta om skilsmässa, bodelning, gemensam vårdnad, umgänge. Ta kontakt med socialamyndigheter, kvinnojour och polis
  6. Är det FARA för ditt eller någon annans liv, då måste du fly. Lämna ALLT. Inget är värt mer än ditt eget liv
  7. Fundera över vilka materiella värden som är värda att strida för. Ta ingen strid för saker som går att ersätta
  8. Försök att begränsa vilka diskussioner du tar med din förövare. De diskussioner som bryter ner ska du försöka avbryta
  9. Packa en ”nödväska” och förvara den på en säker plats, ifall du måste fly
  10. Försök att ordna en bostad, även om den bara är tillfällig
  11. Du kommer behöva samtalsstöd, påbörja gärna det innan du flyttar. Det kan vara vänner, familj, diakon, terapuet eller annan form av samtalsstöd.

Det finns mycket mer att säga om detta, men dessa punkter är nog de viktigaste.

kommentarer
  1. Josef Boberg skriver:

    Jag hoppas innerligt på att det ordnar sig.

    Liked by 1 person

    • Lyckliga Lisa skriver:

      Tack!
      För mig har det trots allt ordnats ganska bra. Jag har fått kämpa, men har haft stöd av mina närmaste.
      Den som varit mitt största stöd var en god vän med stor kunskap och empati. Han bar mig, bildligt talat när jag inte orkade själv. Han fick mig att både tro på mig själv och att våga förändra för mitt eget och mina barns bästa.
      Jag har fortfarande några saker som jag kämpar med bla att hitta fast bostad. Men tids nog ska jag nog lyckas med det också

      Liked by 1 person

  2. christerhansson skriver:

    Tydliga och bra råd! Det behövs när man fastnat i den isolerande bubblan

    Gilla

Kommentera

