Pappa – främlingen

Publicerat: september 22, 2016 i Umgänge
Etiketter:, , , , , , , ,

Vi har haft en skön eftermiddag på stan efter skolan.

Jag hämtade minsting tidigare från fritids idag. Vi gjorde saker tillsammans, saker som minsting blir glad av. Vi har använt tiden till att bara vara tillsammans.

Vi pratade om helgen och att Minsting ska till pappa och sova där till söndag. Plötsligt utbrister Minsting: ”Mamma, jag känner inte pappa så bra.” Vi samtalar lite om det och Minsting uttrycker att hen är ledsen för det och undrar om jag känner pappa bra.

För några veckor sedan pratade jag och tonåringen om hur mycket deras pappa jobbar. Pappan hade blivit irriterad över att han var tvungen att avboka ett extra jobb som han lagt in på tid som han skulle ha för att umgås med Minsting. Minstings kommentar var: ”Vill pappa inte ha mig?”

Pappan har haft semester denna vecka. Han har bara varit hemma, men inte en enda dag har han haft tid att hämta Minsting från skolan. Han har så mycket att göra säger han. Allt han pysslar med är viktigare än att umgås med sitt eget barn.

I somras vägrade han att ta semester när Minsting var ledig. Minsting kunde bara vara hos honom de vanliga helgerna, de helgerna som är normal umgängestid.

Denna pappan säger att han älskar Minsting över allt annat, att Minsting tagit hans hjärta, men han kan inte visa sin kärlek genom att ge av sin tid. Han ger pengar och saker, men inte det som Minsting behöver.

Pappa – främlingen.

Jag borde kanske försökt att få enskild vårdnad, men orkade inte tänka tanken att ha flera års infekterad vårdnadstvist, och ändå i slutändan bli dömd att ha gemensam vårdnad. Trots det han gjort mot mig medan jag var gift med honom, trots det, har jag slagit knut på mig själv och verkligen försökt se till att det finns chans för honom att ha en bra relation med Minsting. Han sviker och prioriterar annat framför sitt barn.

Pappa – främlingen

😦

kommentarer
  1. Mea M skriver:

    💚💙❤ En dag är de vuxna och ser på oss med andra ögon. Du kan bara ge det du gör, inte ta ansvar för honom. Tyvärr. Ibland vill man bara slå något hårt i huvudet på dem och skrika ”vakna!”..
    Fortsätt tala väl om er tid tillsammans eller så lite som möjligt, det ger dina barn chansen att känna att det finns gott hos alla, även om många gör sitt bästa för att dölja det. Styrkekramar

    Gilla

  2. ogamotoga skriver:

    Så himla svårt … Blir ledsen att höra och tycker det är fruktansvärt dålig stil av ”pappan” … Inte för att vara elak, men när jag läser sådana här historier, är jag jag så glad över att jag valde att vara 100% ensamstående, total vårdnad över mitt barn … även om jag vet att det finns en ”pappa”, men som har aldrig haft mod nog att vara det.
    Mitt barn har väl inte tagit skada av detta pga det … men fan ta föräldrar som säger att de finns, men inte finns … som sårar barn på det vis. Alla borde väl veta att det inte går att ”köpa” barn … barn vill ha, behöver, närhet och kärlek, prat och ord, lekar och samspel …
    Usch tycker jag om pappan-främlingen. *blir tårögd nu* 😦

    Gilla

Kommentera

