Han hade bara en dålig dag…

Publicerat: juli 16, 2016 i misshandel, psykisk misshandel
Etiketter:, , , , ,

Så sa jag ofta när jag var i min destruktiva relation. Varenda händelse förminskades och det fanns alltid en förklaring, en ursäkt.

Han hade mött problem på jobbet, hans kultur, jag kanske hade uttryckt mig klumpigt, han menade inte, jag borde ha lyssnat eller jag borde gjort som han sagt. Det fanns en ursäkt för varje övertramp och han var sällan fullt ansvarig (enligt honom själv) för det han gjorde eller sa. Ändå ansåg jag mig inte som misshandlad.

Jag började inse först när jag i min ångest sökte mig till Kvinnojourens  sidor och tex http://www.kvinnofridslinjen.se och läste artiklar om vad misshandel/psykisk misshandel är. http://www.varningstecken.n.nu är en sida som berörde mig starkt.

Men det var inte tillräckligt för att jag skulle orka ta mig ur min relation. Rädsla styrde min vardag och all energi gick åt till att hålla näsan över vattenytan. Det var först när en av mina vänner som hade kunskap, tålamod och rätt verktyg fångade upp mig, som jag fick kraft att lämna.

Han fanns för mig i vått och torrt under lång tid och bar mig bildligt talat när all min ork och motivation var slut. Han hjälpte mig att lägga grunden för mitt nya liv.

Om du tänker: ”Jamen det är inte så farligt i min relation. Hen är ju snäll för det mesta och då är det jättebra…”

Gör det här testet, för det visar väldigt tydligt om du verkligen utsatts/utsätts för misshandel eller inte.

Testet ligger ute på Ersta Diakoni Fristad. De erbjuder behandling för det trauma som man som misshandelsoffer upplever. Testet är gjort av ATV Norge

På denna länk finns testet (längst ner på sidan om gruppbehandlingar):

http://www.erstadiakoni.se/sv/fristad/Vi-erbjuder/Gruppbehandling/

Själv fick jag en chock när jag gjorde det. Jag som hade förminskat allt hamnade i kategorin allvarlig misshandel.

Kram ❤

Här kopierar jag in testet:

Hur allvarlig är/var misshandeln du blir/har varit utsatt för?

Sätt en cirkel runt det svar som bäst beskriver ditt närvarande eller tidigare förhållande.

1. Vill han hela tiden veta var du är?

ofta  då och då  sällan aldrig

3        2                  1           0

2. Är han svartsjuk och beskyller dig för att vara otrogen med andra, män eller kvinnor?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                 1           0

3. Säger han till dig att du är dum, lat, elak, inte kan laga mat, misslyckad som kvinna eller mamma, dålig i sängen o.s.v.?

ofta då och då sällan aldrig

3         2               1           0

4. Kallar han dig för olika könsord och tillmälen som anspelar på det?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                 1           0

5. Säger han att du aldrig någonsin kommer att träffa någon som kan älska dig?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                1            0

6. Är han nedlåtande och gör bort dig inför andra människor?

ofta då och då sällan aldrig

3        2                  1         0

7. Försöker han få dig att sluta träffa din familj och vänner?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                 1           0

8. Är det han som har kontrollen över er ekonomi? Tvingas du att redovisa varje krona du spenderar och tigga och be honom om pengar?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                 1           0

9. Försöker han förbjuda dig att arbeta eller förstör dina möjligheter att ha ett arbete?

ofta då och då sällan aldrig

3 2 1 0

10. Säger han till dig att ingen någonsin kommer att vilja anställa dig?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                 1           0

11. Försöker han hindra dig från att använda bilen genom att ta ifrån dig nycklarna eller motordelar från bilen?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                 1           0

12. Har han stora humörsvängningar?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                  1          0

13. Blir han aggressiv av alkohol?

ofta då och då sällan aldrig

3        2                 1          0

14. Tvingar han dig till sex när du har sagt att du inte vill?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                1            0

15. Försöker han att pressa eller tvinga dig till olika sexuella handlingar som du inte känner dig bekväm med eller som du betraktar som onaturliga för dig?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                 1            0

16. Har han slagit sönder din lägenhet, dina ägodelar eller på annat sätt förstört egendom för dig?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                 4           0

17. Har han skadat, slagit ihjäl eller hotat att döda ev. husdjur för att skrämma eller straffa dig?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                 4          0

18. Har han låst in dig i ett rum/lägenheten eller låst dig ute?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                 4          0

19. Har han tryckt upp dig mot en vägg eller hållit fast dig så att du inte har kunnat ta dig ut därifrån?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                 4          0

20. Låter han dig inte sova och tvingar dig att vara vaken?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                  4          0

21. Har han slagit, boxat, sparkat, bitit, luggat eller bränt dig?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                 4           0

22. Har han skadat dig med något tillhygge eller vapen (gevär, kniv, cigarett, bälte eller dylikt)?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                  4         0

23. Har han utsatt dig för vapenhot?

ofta då och då sällan aldrig

6      5                  4           0

24. Har han utsatt dig och dina ev. barn för livsfara genom att köra bil med er i på ett livsfarligt och skrämmande sätt?

ofta då och då sällan aldrig

6        5                 4           0

25. Har han nekat dig eller barnen medicinsk hjälp när du eller barnen varit sjuka?

ofta då och då sällan aldrig

6        5                4          0

26. Har han hotat med att begå självmord eller ta livet av dig, barnen, andra familjemedlemmar eller vänner till dig?

ofta då och då sällan aldrig

6        5                4           0

27. Har han varit våldsam mot barnen?

ofta då och då sällan aldrig

6       5                 4          0

28. Har han utsatt barnen för sexuella övergrepp eller betett sig på ett opassande och flirtigt sätt emot dom?

ofta då och då sällan aldrig

6        5                 4          0

29. Är han våldsam eller aggressiv mot andra utanför familjen?

ofta då och då sällan aldrig

6        5                4            0

30. Har du ringt till polisen eller velat göra det?

ofta då och då sällan aldrig

6        5                4           0

31. Har han varit häktad pg a sin våldsamhet?

ja nej

6   0

32. Försöker har att få dig att känna skuld genom att hota med att ta livet av sig o dyl. när han märker att du försöker att lämna honom?

ofta då och då sällan aldrig

3       2                  1           0

Lägg ihop alla tal som du har satt en cirkel runt;

0-14 ej misshandel

15-36 misshandel förekommer

37-93 allvarlig misshandel

94 eller mer livshotande misshandel Testet är framtaget av ATV i Norge

kommentarer
  1. ogamotoga skriver:

    Tänkte göra det där testet av ren nyfikenhet från mitt ex som var ”galen”, men jag fick inte fram det nu. Så glad att du lyckades komma ur förhållandet. 🤗

    Gilla

  2. Lyckliga Lisa skriver:

    Märkligt, det står hämta testet understruket när jag går in där. Nu har jag även gjort det från datorn för att kolla, och jag hittar det.
    Hursomhelst jag har redigerat min text och lagt in testet nu. 🙂

    Gilla

  3. Rosa skriver:

    Jag visste inte att det hette ”misshandlad”. Så som jag levde med honom. Men det var ju det jag var… Tack att du sprider testet Lyckliga Lisa :-).

    Liked by 1 person

  4. iashemlis skriver:

    Usch ja. Jag kommer aldrig glömma min tid med mannen. Enda relationen som jag faktiskt ÅNGRAR. Trots att jag var så kär i fanskapet. I början I alla fall. Nej nu när man lever med en man som respekterar och älskar på rätt sätt så vet man att man är värd så mycket bättre än man gjorde. Bra att du sprider detta. 👍

    Liked by 1 person

Kommentera

