Värd att leva?

Publicerat: juni 12, 2016 i narcism, psykisk misshandel
Etiketter:, , , , , ,

En kvinna ytterligare är mördad, misshandlad till döds av den hon ville lämna.
Samhället uppmanar oss att lämna våra misshandlande män, men finns samhället där och tar emot när vi lämnar?
En del får den hjälp och skydd de behöver men många får det inte. Många drabbas av att i åratal ligga i vårdnadstvist med sina förövare och samhället kräver samarbete med förövaren kring barnen.

Min förövare går fri. När jag var i relationen vågade jag aldrig anmäla. Jag borde gjort det åtminstone för mitt äldsta barn skull. Rädslan var så stor. Jag var rädd för att allt skulle bli värre, rädd för vad han skulle hitta på. Hoten fanns där hela tiden, helt öppet eller förtäckt. Ondskan bodde i vårt hus och jag var rädd.

All min kraft gick åt till att tassa runt den som styrde mitt liv. Min enda uppgift var att försöka vara honom till lags, samtidigt som jag månade om barnen. Jag försökte täcka upp för alla brister i vår familj och ändå se till att barnen fick en hyfsad uppväxt.

Jag pratade aldrig utåt om vad som hände hemma. Ändå är jag övertygad om att det fanns folk som insåg att allt inte stod rätt till, men de vågade aldrig fråga. Jag är glad att jag tillslut mötte någon som hade tillräckligt mod att fråga. Någon som också vågade och klarade av att stå kvar och finnas för mig när jag behövde stöd.

Jag gjorde ett nogrannt planerat avslut. Tur nog behövde jag inte fly hals över huvud utan kunde förbereda mig i hemlighet och flytta när allt var klart med bostad. Min förövare är ingen mördare även om det funnits många inslag av hot. Han dödade aldrig min kropp, men han berövade mig all livfullhet. Jag blev en levande död.

Jag fick uppbringa all min kraft för att kunna få till ett avslut med bodelning, umgänge och vårdnad. Många gånger har det varit som att dansa på en knivsegg, men jag lever och jag är fri.

Den bästa gåvan jag återfått är mitt Liv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article22983508.ab

kommentarer
  1. ogamotoga skriver:

    Det är fruktansvärt. 😯

    Gilla

Kommentera

