Narcisten och offerkoftan

Publicerat: maj 26, 2016 i narcism
Etiketter:, , , , , , ,

Hämtat från  sidan https://narcsite.wordpress.com

Här kan du läsa narcissistens egna tankar. Texten heter: The Twenty Cries of Victimhood – http://wp.me/p6FuAt-18B här med en hyfsad översättning.

 Och narcissisten talade:

”Vi ser inte oss själva som offer, skulle vi göra det vore vi svaga och vi är inte svaga. Ni är det. Vi är bättre än er. Vi kan dock ändå känna när vi blir överkörda, bemötta med hårdhet och förföljda men det är ni som orsakar det, för att göra oss till offer. Detta stärker vår legendariska dubbelsidighet. Vi ser oss inte som offer eftersom det krockar med vår egen känsla av överlägsenhet, men vi tycker om att ta på oss en offerroll eftersom det gagnar våra syften. Det är mycket av det vi säger som stärker den här mentaliteten och när du hör dessa saker, ska du veta att vi förväntar oss respons. Vi vill ha uppmuntran, ära, bekräftelse på att vi är enastående, att du själv tar på dig all skuld, ber om ursäkt och gör det som vi önskar.

Genom att spela ut offerkorten tillåter vi oss att få energi genom sympati och medlidande, hjälp med saker när vi själva inte vill lyfta en hand för att göra vissa saker själva, frihet från ansvar och att kunna hindra dig från att göra saker som vi inte gillar.

Här följer 20 påståenden som uttrycker offermentaliteten:

  1. Du gör mitt liv så svårt.
  2. Varför behandlar du mig så här?
  3. Du försöker aldrig förstå mig.
  4. Men jag då?
  5. Vad ska jag göra nu?
  6. Hur tror du att jag känner mig nu?
  7. Din uppgift är att passa upp mig/hjälpa mig.
  8. Det är inte mitt fel.
  9. Jag kan inte rå för att jag är som jag är.
  10. Varför måste du vara på mig om detta?
  11. Du lyssnar aldrig på mig.
  12. Allt handlar bara om dig, aldrig om mig.
  13. Du gör aldrig vad jag säger.
  14. Du älskar mig inte som du borde.
  15. Du gör aldrig det jag vill.
  16. Du låter mig inte prata.
  17. Du behandlar mig som en idiot.
  18. Du är orsaken till alla mina problem.
  19. Du försöker bara utnyttja mig.
  20. Varför gör du så mot mig?

Var vaksam när dessa uttalanden kommer från en narcissistisk personlighet, för det är bara början till en mer djupgående manipulation av dig”.

 

 

Kommentera

