Lycklig, men…

Publicerat: maj 15, 2016 i utbränd, utmattning
Etiketter:, , ,

Har haft bra flyt sista tiden både med lägenhetskontrakt och att jag kommit in på den utbildning jag vill gå på. Det har gett en massa glädje-energi, men nu är jag trött. Jag orkar inte göra något. Flyttkartongerna står staplade.. tomma.
Det är stökigt hemma. Jag orkar inte plocka. Tvätten är tvättad, men ligger som ett ovikt berg på badrumsbänken. Jag tom somnade under melodifestivalen igår och det brukar inte hända. Jag orkar inte ens slå in paketet till kalaset som minsting ska på i eftermiddag. Jag skulle behöva egentid, men det existerar inte. Minsting är absolut inte jobbig på något sätt, men jag är trött.

Det var så här det kändes i morse när jag satt i soffan och vi skulle göra oss iordning för att ge oss iväg. Vi kom iväg till slut även om det tog emot. Naturligtvis lättade tröttheten bara vi kom iväg.

Nu är minsting på kalas. Jag smet iväg från alla glada och supertrevliga föräldrar för att få lite egentid. Nu sitter jag på ett matställe och skriver.

Den trötthet och utmattning som drabbar en efter att man under lång tid med stor press kan ibland kännas helt förlamande. Man har all tid i världen, men ingen ork.
Någonstans måste man acceptera att livet inte är som förut.
Jag vet ju att jag alltid brukar orka en massa saker, men så fungerar det inte längre och då kan en konsekvens bli att jag skjuter på saker jag borde göra. Ibland kan det vara rätt. Många gånger blir det bara en lättnad för stunden och man har ändå det som tröttar en framför sig som ett orosmoment.

Jag brukar försöka micropausa, att åtminstone i huvudet ta ett steg tillbaka och andas lite för att sen fokusera om på vad som är viktigt här och nu. Förhoppningsvis hinner jag hämta tillräckligt med energi för att orka en bit till.

Nu är snart min egentid slut och det är dags att gå tillbaka till kalaset och hämta minsting. Det är skönt att sitta ensam eller ”självsam” och ge sig själv lite paus, lite tid. Det är jag värd.

kommentarer
  1. Mea M skriver:

    💙💙

    Liked by 1 person

  2. Judy skriver:

    Ja det är du.

    Liked by 1 person

  3. ogamotoga skriver:

    Egentid är viktigare än man tror. ❤💪

    Liked by 1 person

  4. Du är verkligen värd egentid :-). Du påminde mig också om att det är bra med micropauser, tack :-).

    Liked by 1 person

Kommentera

