Tillbaka till livet

Publicerat: april 7, 2016 i Återhämtning
Etiketter:, , , , ,

De senaste två veckorna har jag fyllts av en stor lycka över Livet. Jag har gång på gång fascinerats över att jag kan jobba och att det fungerar så mycket bättre än innan jag blev sjukskriven.

Om jag tänker mig tillbaka ett år i tiden så hade jag bott fyra månader på egen hand, men fortfarande var mina tankar och mitt beteende bundet av honom. Han som jag levt med i 22 år och som jag trott var min lycka, men som successivt bröt ner mig genom förödmjukelser, kränkningar, kontroll och dominans. Psykisk misshandel är det rätta ordet. Utan att jag själv riktigt märkte eller förstod det spred sig det kaos han skapade i mitt liv hemma, sakta över till jobbet.

Jag klarade ingenting längre. Jag gjorde massor av fel, klarade inte av att strukturera mitt arbete eller att hålla en dead-line. Tillslut brast allt och jag rasade ihop. Jag blev sjukskriven för utmattning.

Idag är jag tillbaka på jobbet på heltid. Det har inte gått smärtfritt, men dagliga terapisamtal av en vän som jobbar diakonalt, proffesionell stressrehab och en stor motivation att återta mitt liv, har gjort susen.

Min självkänsla var körd i botten och jag trodde att jag aldrig mer skulle klara av att sköta det jobb jag har, eftersom nogrannhet och att hålla deadlines är ett måste. Men jag är tillbaka och jag fixar det. Jag tom klarar att lösa problem som jag inte mäktade med förut och jag klarar att strukturera och planera mitt jobb, trots att det är stressigt.

För första gången på väldigt länge, känner jag glädje över mitt arbete. Det är inte längre ångestladdat att gå till arbetet. Det är en lycka.

kommentarer
  1. riktliv skriver:

    Vad härligt! Jag önskar dig all lycka. Du har kämpat hårt för att nå hit.❤

    Liked by 1 person

  2. ogamotoga skriver:

    🙂 ❤

    Liked by 1 person

  3. Mea M skriver:

    💙

    Liked by 1 person

Kommentera

