Självkänsla

Publicerat: mars 13, 2016 i självkänsla
Etiketter:, , , , , ,

Att våga möta mig själv efter att mitt jag blivit förintat eller näst intill, var en skakig upplevelse. Mina tankar om den jag var stämde inte med verkligheten. Jag trodde att jag var den jag var förr och att det bara var att fortsätta som vanligt. Jag upptäckte att allt det jag en gång varit, var utraderat.
Jag hade levt mitt liv i en sjuk bubbla och jag var förändrad. Jag hade anpassat mig efter en annans människas nycker tills det bara fanns en spillra kvar av det som varit jag.
Jag måste börja jobba med mig själv på allvar, börja forma mig själv så som jag vill vara.

Hur ska man hitta tillbaka till sig själv, när allt är utplånat?
Vill man ens vara den man en gång var?

Det finns fyra hörnstenar, som är viktiga när du ska bygga om ditt liv:

Acceptans 
Det som varit kan du aldrig mer förändra. Du spiller din energi om du fastnar i det och ältar det utan att släppa det. Din historia kommer alltid finnas med i ditt liv. Den kan du inte förändra, men du kan dra nytta av din erfarenhet. Förlåt dig själv för de misstag som du gjort.
Acceptera att kraften inte alltid räcker till. Allting behöver inte vara så perfekt. Du är tillräckligt bra.

Vårda nu – närvaro i nuet.
Livet är här och nu. Det är nu du kan göra något åt ditt liv. Nu kan du förändra. Nu kan du skapa din framtid. Gör det som får dig att må bra, säg nej till det som suger din energi.

Leva det liv jag vill leva
Hur vill du leva? Hur ska du komma dit?

När du ska dra upp en värderad riktning för hur du vill leva ditt liv behöver du ställa frågor till dig själv.
Vad är det som är viktigast för dig? Vad ger mening åt ditt liv? Vad får dig att må bra? Vad gör dig lycklig?

Svaret på dina frågor, blir din inriktning. Det handlar inte om att sätta upp korta mål, som att bestiga ett berg eller att besöka en plats. Din tänkta inriktning är övergripande och den ska hålla även om livet gör oväntade svängar. Din livsinriktning ska hålla även om du aldrig når de konkreta mål du kanske satt upp. Det blir en livsstil som du kan hålla fast vid även om det stormar runt dig, även om livet rasar.
Bestäm dig för att följa den inriktning du vill ha. Låt det bli ett fast beslut, förankrat i ditt inre. Då börjar du bygga din grundtrygghet.

Personlig integritet – att vara sann mot sig själv, sätta gränser.

Om man levt i en destruktiv relation har ens egna gränser suddats ut därför att man anpassat sig i det oändliga efter en annan människas tycke och vilja. Då upplevs gränssättningen ofta som svår, och man kommer att behöva träna mycket på detta. Det bästa är förstås att bryta helt med den destruktiva partnern, men det är inte alltid som det går t ex om man har barn tillsammans. Då måste man börja jobba med att ha så lite kontakt som möjligt.

När jag började jobba med min egen gränssättning kände jag mig väldigt osäker. Jag fick dåligt samvete för att jag sa nej och jag kände ett behov av att förklara och motivera varför jag tog de beslut jag tog. Jag hade ett stort behov av att få bekräftat från andra att jag gjorde rätt. Tillslut började jag istället tänka att det här är ju jag. Jag har tagit detta beslut. Jag ska stå upp för det. Det spelar ingen roll om det är ett felaktigt beslut eller om det känns obehagligt. Det är jag och jag behöver inte ta reda på vad andra tycker om det. Att tänka så, hjälpte mig att våga stå upp för mig själv.

Man får ta små steg i taget. Man får börja träna sig på att säga nej till sånt man inte vill göra. Man behöver inte vara alla till lags. Det viktiga är att man är sann mot sig själv. ”Det här är jag.Nej, Jag vill inte göra detta. Jag mår inte bra av detta.”

Om man är tvungen att ha fortsatt kontakt med sin förövare, kommer man att upptäcka att alla ens beslut blir ifrågasatta. Kom ihåg att du ska inte förklara dina beslut. Du har sagt ditt och det räcker. Förövarens ifrågasättande, begäran om förklaring är ett sätt att visa att hen inte accepterar dina personliga gränser. Varje gång du förklarar på nytt förminskas du i hens ögon.

Stå upp för dig själv. Svik inte dig själv. Ta inte en diskussion som bryter ner dig. Säg stopp, avbryt samtalet. Du behöver inte motivera varför. Det är bättre att avbryta ett samtal om du känner att det triggar dig att säga saker som du sen ångrar, eller om samtalet i sig blir en upprepning av allt ni tidigare sagt utan att leda någonstans.

Det går att bygga upp sig själv pånytt. Det går att förändra sitt beteende. Det är ingen ”quick-fix” utan hårt målmedvetet arbete. Ge inte upp när du tycker att du misslyckas. Se det istället som en nyttig erfarenhet som du kan lära dig av. Omge dig med människor som tror på dig och bekräftar dig på ett sunt sätt.

Med tacksamhet till min trofaste vän som funnits vid min sida den här tiden och som pushat mig och lärt mig så mycket.

kommentarer
  1. Mea M skriver:

    Med ett litet steg i taget 💚

    Liked by 1 person

Kommentera

