Drömförsäljaren

Publicerat: februari 18, 2016 i Återhämtning
Etiketter:, , , , ,

”Känner mig djup ikväll. Dikten handlar givetvis inte om misshandlare. Dock om någon jag mött på min väg i livet. Har du också mött honom: Drömförsäljaren?” Så skriver Annika Widén  om sin dikt som jag kopierat in nedan, samt länkat till hennes blogg.

Kanske kan det ibland vara så, att vi behöver Drömförsäljaren för att komma vidare, för att kunna gå ett steg till. Även om man behöver honom där och då, blir ändå smärtan stor när han går.

Men jag säger som Annika:
”Men låt oss kämpa
utan att dämpa
den känsla av styrka
som mannen lärde oss dyrka.”

http://nouw.com/tankarihuvudet/dromforsaljaren-23385776

DRÖMFÖRSÄLJAREN
ONSDAG, 17 FEBRUARI, 2016, 21:27

I de lidandes kvarter stod han,

alla kvinnors drömmars man.

Med ett inbjudande leende

och ett tryggt beteende

bejakade han de osäkras jag

dag efter dag.

Hans leende lockade,

och rösten pockade.

I kvarterets hörn han stod

och ingav de tvivlande mod.

Han sålde drömmar och tro,

han fick hopp att gro.

Han sålde dem gratis minsann,

och för en stund blev drömmen sann

om att kärleken vinner varje strid.

Det kostade bara passion, kärlek och tid.

Människor försvann

innan drömmen hann bli sann

De lidandes kvarter fylldes på nytt.

Allt var som förbytt.

Nya människor, nya ansikten, nya blickar

för alla vill bort från en klocka som tickar.

Kanske står mannen där än

i sitt hörn med moln av drömmar,

Kanske du har det på känn

om du noga honom i sömmen tummar:

att ingen annan kan skapa drömmar åt dig,

och heller inte åt mig.

Men låt oss kämpa

utan att dämpa

den känsla av styrka

som mannen lärde oss dyrka.

Text Annika Widén

Kommentera

