Hedersbrott

Publicerat: februari 4, 2016 i hedersbrott, misshandel, narcissism
Etiketter:, , , ,

Jag satt och tittade på TV4:s Malou efter 10.
Hennes gäst var Maria Rashid som blev utsatt för en syra-attack för 10 år sen, därför att hon lämnade sin man och ville ha ett eget liv. Elisabet Massi Fritz var också där och pratade om hedersbrott.

Jag har i jämlikhetens namn betraktat mitt X som en man med narcistiskt beteende trots att han kommer från en hederskultur.
Men frågan är om inte det jag och mina barn utsatts för är en form av hedersbrott?

Att lyssna till dessa båda kvinnor var som att få ett hårt slag i magen.

För bara nån vecka sen hade jag en liknande diskussion med en vän. Min vän menade att allt var enbart kulturellt betingat medan jag ville ha in ett annat perspektiv. Jag har sett hur mönstren för narcism stämmer in även på mitt X. Dessa mönster finns hos alla människor med ett narcistiskt beteende, oavsett från vilken kultur de kommer.

Hedersbrott. Det ordet är ett tungt och mörkt ord, men det lägger till en extra dimension på det som jag och mina barn varit med om.
Det har alltid varit Honom allt har handlat om. Han ska känna att han lyckas. Han är den som ska hedras och äras. Familjens överhuvud.

När våra barn väljer en livsväg som inte passar honom eller på något sätt misslyckas, är det inte dem det drabbar. Det är Honom. När jag väljer att inte göra som Han vill eller bara tänka på ett annat sätt, vanärar jag Honom.

Han är ingen mördare. Han dödar bara livslusten hos dem som är närmast. Vilket brott är det?

Men jag är fri. Jag gick. Och jag är lycklig över det.
Fri, men ändå inte. Jag har bara 12 år av samarbete kvar. 12 år tills minsta är myndig. 12 års dansande på en knivsegg. Balansgång.

(Pappa, jag vet att du läser. Bli inte orolig. Jag mår bra och tänker fortsätta göra det, oavsett ☺❤)

http://www.expressen.se/debatt/kalla-hedersmord-for-vad-det-faktiskt-ar/

kommentarer
  1. riktliv skriver:

    En stor styrkekram till dig. Du är så stark som har tagit dig ur förhållandet. Psykiskt våld är svårt. ❤

    Gilla

  2. Judy skriver:

    Hope this translates: Jag förfärad denna så kallade heder. Det är en falsk heder. Det är faktiskt självisk stolthet. Sann ära skyddar oskyldiga.

    Liked by 1 person

  3. Tessa skriver:

    Jag ser mig själv i dina ord och det har INTE med etnicitet att göra. Mitt X var och är svensk rakt igenom som han brukade skryta så vitt och brett om… Det är en befrielse den dagen du slipper samarbeta eller rättare sagt som jag fick göra anpassa mig. Till slut så såg alla myndigheter igenom honom och hans falska sätt som han använde då vi hade med dem att göra så de stod på min sida i ALLT. Det tar tid, men det kommer och det tar tid att vänja sig själv vid att inte vara livegen längre utan att få äga sitt eget liv, få stötta sina barn inte bara i smyg, att få visa att sätta gränser är kärlek det med, att det är en OLYCKA att spilla och inget att bli rädd för mm. mm. Det går relativt fort att bli nertryckt eftersom det sker succesivt och man märker det inte själv. Att bygga upp sitt liv är att kämpa men sedan en dag så är man bara där… skrattet bubblar inifrån och är ÄKTA, jag väljer vad som är ok och inte. GVE Lotta ❤

    Gilla

  4. N. N. skriver:

    Mitt ex är också från en kultur som värderar heder högt. En del av hans beteende kan förklaras med det, som varför vissa saker är okej för honom men inte för mig. Dock upplever jag att det finns en hel del som helt och hållet handlar om honom, om hur han är som person. Som två olika störda delar.

    Liked by 1 person

Kommentera

