Stureplan

Publicerat: januari 28, 2016 i missbruk
Etiketter:, ,

Människor, det är människor som finns där.
Varje morgon när jag går förbi med minstingen i hand så finns de där. De ligger med jackorna på sig, på den runda stenbänken utanför matbutiken och de ligger på underlägg under sovsäckar och filtar utanför tunnelbaneuppgången. De flesta är män och bara en eller två är kvinnor. När kvinnan är där ligger hon och killen tätt ihop, som för att hålla värmen i vinterkylan. Ett par gympaskor står prydligt placerade bredvid. Det är så mycket tragik.
Där finns mannen som som är samlare, stor och tjock och rödbrusig av antabus. Mannen och kvinnan som går på amfetamin, blandmissbrukaren..

Jag vet inte om de märker mig, men jag ser dom. Minstingen har för länge sen slutat fråga om dessa människor. De är ett naturligt inslag i gatulivet, innan vi svänger runt hörnet och promenerar upp på den fina gatan.

Men varje morgon när vi passerar fylls jag ändå av tacksamhet. Jag blir tacksam över att det inte är Du som ligger där, tacksam att Du fick en chans att förändra Ditt liv och bli nykter. Jag är tacksam att Du tog den chans Du fick.

kommentarer
  1. ogamotoga skriver:

    Så tragiskt är det. 😢

    Gilla

Kommentera

