Fallskärm

Publicerat: januari 20, 2016 i psykisk misshandel
Etiketter:, , ,

Jag har sett det förut, och nu ser jag att det håller på att hända igen.

Då levde jag med mitt X, men förmådde mig inte att gå. Jag hade inte den kraften. Men jag bråkade med honom, diskuterade och argumenterade tills jag vann, därför att han agerade helt förkastligt.

Nu när det håller på att hända igen är jag är inte där och behöver inte ta hand om skiten. Istället är jag den fallskärm som behövs för att landa mjukt och förhoppningsvis minska skadan av fallet.

Första gången det hände fanns ingen fallskärm som dämpade fallet. Den gången försköt han sitt äldsta barn. Det var augusti och skolstart.
Barnet hade gått ett år på gymnasiet, men valt att gå om första året eftersom studierna inte gått så bra. Det räckte för hans raseri. Plötsligt var hela hans liv förstört. Han var kränkt. Hans barn lyssnade inte på honom och inte hans fru heller. Frun valde att stötta barnet. Därför var inte barnet välkommet hem mer. Inte under några omständigheter.
Hans fru var rädd. Mannen var hotfull. Men när mannen inte var hemma om kvällarna släppte hon in barnet, som fick äta och duscha. Någon natt sov barnet där utan att fadern märkte det.
Under den vecka som barnet irrade ute om nätterna, bland pundare och tjuvar, bearbetade frun fadern varje dag, tills barnet slutligen efter en veckas tid fick komma hem igen.

Nu händer samma sak med 16-åringen. På självaste 17-årsdagen får fadern ett utbrott. Han grälar på den nyblivna 17-åringen för att barnet kommer alldeles för bra överens med sin mor och vill helt enkelt bli av med barnet. Fadern betalar hellre pengar till 17-åringen än att barnet ska bo kvar hemma hos fadern.

Den sårade blicken i 17-åringens ögon gör ont. Den sorgen skär genom märg och ben.

Men nu finns jag här som en fallskärm. Jag är beredd att ta emot om det behövs. Jag är beredd att lindra fallet.

Älskade barn…

kommentarer
  1. ogamotoga skriver:

    Usch. Mitt hjärta blöder och ögonen vattnas när jag läser det här. Hur sjutton kan man vara så ond? 😯

    Gilla

  2. Judy skriver:

    ❤ Välsigna dig.

    Liked by 1 person

Kommentera

