Trygghet vs skräck

Publicerat: december 20, 2015 i överleva, psykisk misshandel
Etiketter:, , ,

Jag såg en svensk kriminalfilm med Annika Bengtzon och började diskutera minnen och dagboksanteckningar med en kompis.

Plötsligt mindes jag saker som jag inte tänkt på på väldigt länge.
I ett stängt skåp låg två gamla slitna ”nallar”. Den ena var min gamla mobil. Sliten till max. Tillsammans med den låg min gamla nalle som var min stora trygghet när jag var liten.

Båda representerar en svunnen tid. En tid med mycket minnen.

Nallen ger mig varma mjuka minnen från en tid som var trygg och bekymmerslös. Mobilen ger också minnen. Minnen från en helvetestid, kantad av skräck.

På mobilen skrev jag minnesanteckningar för min egen säkerhets skull. Jag skrev för att ha allt dokumenterat ifall jag skulle behöva. Det är minnen som jag inte orkar återvända till just nu.

Så jag lämnar tillbaka mina minnen i mitt stängda skåp.

image

Kommentera

