Såren som inte läker

Publicerat: december 7, 2015 i Återhämtning, överleva, psykisk misshandel, recovery
Etiketter:, , , , ,

Jag glömmer aldrig den röda glänsande cykeln jag fick av min farfar när jag var i fyra-femårs åldern. Jag hade stödhjul på den och cyklade runt, runt på parkeringen utanför vårt hus. Det fanns inget som gick upp emot att cykla.

En dag skulle vi åka på semester. Medan mina föräldrar packade in det sista i husvagnen fick jag och min syster leka. Jag hade blivit tillsagd att vi fick leka men inte cykla.

Naturligtvis kunde jag inte låta bli min glänsande röda cykel. Den drog mig som en magnet till sig. Jag cyklade runt, runt på parkeringen tills olyckan var framme. Jag körde omkull och slog upp ett stort sår på knät. Skrikandes och gråtandes sprang jag in till mamma som försökte att lugna sin hulkande dotter, samtidigt som hon rengjorde mitt knä.

Det fanns inga plåster som var stora nog för det såret. Istället fick hon tejpa på en fyrkantig vit gasbinda.

Den sommaren var olidligt varm och såret ville inte läka. Såret varade. Det fanns bakterier i det som inte ville släppa sitt grepp. Det fanns bara en sak att göra, att ta bort gasbindan, peta bort den hinna som bildats över såret och tvätta bort varet.
Igen och igen, tills alla bakterier var borta och såret kunde läka.

Ibland drabbas vi av själsliga sår. Andra människor har medvetet eller omedvetet skadat vårt väsen. Människor som skulle älskat, förintade. Människor som fått vår kärlek, trampade på den och drog den i smutsen. Människor som skulle varit vårt stöd, svek.
Ensam kvar står en bruten människa, med sår som är djupare än vad någon nånsin kunna ana. Finns det plåster för själens sår?

Om vi hela tiden försöker dölja våra inre sår blir de tillslut till varfyllda bölder i vårt inre. En sårad självkänsla som kanske ger sig uttryck i osund misstänksamhet mot andra människor, eller en människa som inte respekterar sig själv.
Tiden läker inga sår.

Jag tror att alla kan drabbas av det, sår som inte vill läka. Själsliga sår. Sår som inte vill läka för att smärtan är så enorm att att vi gömmer såret under ett plåster och låtsas att allt är okej. Men ett gömt sår är ändå ett sår och det läker inte som det ska. Kanske blir det en tunn hinna av skinn över, men under växer en varböld. Såret kan inte läka innan bölden är borta. Plåstret och den tunna hinnan av skinn måste bort. Allt var måste bort, bakterierna måste bort och sen kan såret läka.

Själens sår kan läka, men först måste det som orsakat såret bort. Att samtala och ärligt öppna sitt hjärta för någon man har förtroende för är som rening för själens sår. Läkeprocessen kan börja. Visst gör det ont, men det är början på något nytt.

Var inte rädd.

kommentarer
  1. aneht skriver:

    Väldigt bra skrivet! Precis så kan det vara.

    Gilla

Kommentera

