Triggers i natten

Publicerat: november 8, 2015 i Uncategorized
Etiketter:, , , , , ,

Höga arga röster
Okontrollerad ilska
Svordomar
Dörrar som smälls i
Sparkar
Ångestladdade oväsen i natten.
Hot
En ölflaska som krossas
Adrenalin
Rädsla
Allt går åt helvete
Grannar som vaknar och lägger sig i
Polisen

På några minuter kastas jag tillbaka i tiden. Ett lägenhetsbråk mitt i natten triggar.

Jag hade glömt känslan av okontrollerad ilska, skräcken i kroppen när saker händer som inte går att kontrollera. Jag hade glömt hur han jagade mig runt köksbordet och hur hotfulla hans blickar var när han förbannade mig. Jag hade glömt hur jag duckade när han kastade saker, hur jag kröp ihop för att skydda mig mot sparkar och slag. När raseriutbrottet var över följde timmar av ”predikan” om alla fel som jag gjorde och om hur dålig jag var, att jag inte klarade något. Jag var värdelös. Vi borde skiljas.

I detta levde jag. Detta förminskade jag. Jag var som fångad i en fälla och kunde inte ta mig ur. Tänk om någon hade ringt polisen då, då hade livet blivit annorlunda och kanske jag hade kunnat ta mig ur snabbare. Men jag vet också att jag var livrädd för att polisen och sociala myndigheter skulle bli inblandade. Jag var så rädd att saker skulle bli värre… En mörk familjehemlighet.

I dag när jag har distans o ser tillbaka så hade jag varit tacksam. Även om saker skulle blivit värre så skulle det ändå varit en chans att ta sig ur.
Jag var förblindad och förlamad.

Nu fäller jag några tårar, känner smärtan i min själ, men jag stannar inte kvar i den. Jag låter minnena vara det dom är. Jag har landat i mig själv och fötterna står på stadig grund. Jag är tacksam för livet, att jag fick en ny chans, tacksam för den process av läkedom som jag går igenom. Jag är glad för här och nu.

kommentarer
  1. Judy skriver:

    Det är okej att sörja, från tid till annan. Jag är glad att du är livet är bättre nu.

    Gilla

Kommentera

