Att minnas

Publicerat: september 12, 2015 i psykisk misshandel
Etiketter:

image

Dagens kloka ord från Ordspråksboken 4:23 !” Mer än allt annat — vakta ditt hjärta, ty hjärtat styr ditt liv.”

Idag är det ett år sen jag postade stämningsansökan till tingsrätten, för att kunna skilja mig. Jag minns att det kändes märkligt när jag lade brevet på brevlådan. Men jag gjorde det,för jag hade bestämt mig.
Jag har inte ångrat mig, inte gått tillbaka.
Det har varit ett långt år, ett år som bitvis varit tungt, men jag har haft ett mål som jag envist försökt att nå. Min frihet och att bli hel inuti.

Det har hänt ibland när jag träffat X att han varit så snäll och trevlig att jag till och med börjat fundera på om inte vårt förhållande hade gått att rädda. Sen går det ett tag och sen är samma mörka blick tillbaka hos honom, samma destruktiva mönster. Inget har förändrats.

Det är lätt att tro att saker har förändrats men misshandel i nära relationer följer alltid samma mönster och det är också det som gör det så svårt att lämna. Gott och ont är så tätt sammanflätat.

Så här ser misshandelscykeln ut:

Upptrappningsfas

•Förövaren får utbrott, blir arg utan orsak
•”Mindre” misshandelsincidenter
•Kommunikation funkar inte
•Offret känner att hen måste hålla förövaren lugn och anpassar sig
•Offret och familjen smyger runt förövaren som om de gick på äggskal
•Spänningen stiger

Misshandelsfas

•Psykisk/ känslomässig/ verbal
•Fysisk
•Ekonomisk
•Sexuell

Försoningsfas

•Förövaren kan be om ursäkt
•Förövaren skyller på offret
•Förövaren förnekar/ förminskar misshandeln
•Förövaren ger gåvor

Kärleksfasen

•Förövaren agerar som om misshandeln aldrig skett
•Förövaren håller sig lugn, misshandlar inte
•Förövaren visar sig kärleksfull, kan uppfylla löften från försoningsfasen, kärleksbombning
•Offret hoppas att allt är bra, att misshandeln upphört

Sen börjar allt om från början igen…

Det är svårt att förklara varför man inte går vid första slaget, eller när de psykiska kränkningarna börjar, men den här cykeln är en förklaring till varför det svårt att bli fri.
Man måste se mönstren först och förstå att det blir inte bättre. Offret utgår oftast från att människan är god och att man inte medvetet skadar den man säger sig älska. Det tar tid innan man inser att det finns människor som inte funkar så.

En förövare som utsätter sin partner eller medmänniska för misshandel på detta sätt slutar aldrig om inte hen inte inser vad hen är skyldig till och tar emot behandling som går ut på att ändra sina beteende mönster.

Så vakta ditt hjärta, tänk på vem du släpper in, vilka tankar och idéer du låter styra. Hjärtat, ditt inre styr ditt liv

kommentarer
  1. A skriver:

    Ja tänk vad man funderar. Men det är så sant som du skriver, om mönster m.m. De gör så lika allihopa.

    Liked by 1 person

Kommentera

