Älskade 16-åring,

Du har fortfarande en ganska ren och oskuldsfull själ. Det är underbart att samtala med dig. När jag hör dina reflektioner blir jag glad. Du är klok och sund.

Men det gör ont i mig när jag ser vilka konsekvenser dina val har fått och kommer att få.

Du valde med hjärtat när du valde stanna hos din pappa. Det var ett val av kärlek och medkänsla. Jag tror du tyckte synd om honom när du märkte att alla lämnade honom. Barn ska älska sina föräldrar och föräldrar ska älska sina barn. Jag vet att du alltid haft  och fortfarande har en speciell plats i din pappas hjärta.

Nu bor du ensam med honom. Förut när vi andra bodde där behövde du aldrig hamna i diskussion med honom. Det fanns hela tiden någon annan som tog de värsta stötarna och du kunde fortsätta att vara ett barn och barnsligt älska din far.

Nu måste du ensam möta honom och tvingas att se vem han egentligen är. Det gör ont i mig att se på när du tvingas att vakna upp och ta ställning på detta sätt. Jag önskar jag hade kunnat skydda dig så att du fått fortsätta ha din barnsligt kärleksfulla bild av pappa kvar, men det går inte. Du börjar bli vuxen och det gör ont. Jag sörjer över att du börjar misstro din far, att du märker att allt han säger inte är sant. Jag sörjer över att se att han utnyttjar din godhet, precis som han gjorde med mig en gång.

Det känns inte bra när jag ser att du gör val som är baserade på vad din far tycker, istället för att följa ditt eget hjärta. Jag blir ledsen när jag märker att du går in i det utan att tro på dig själv och utan att tro att du kan lyckas.

Älskade 16-åring, jag önskar att du hittar din egen väg och att du växer dig stark och klarar att sätta de gränser som är bra för dig. Jag vill se dig växa och göra val utifrån ditt hjärta. Det är först då som man finner sig själv och får större chans att lyckas, därför att man tror på sig själv och det man gör.

Jag önskar och hoppas att du får kraft att stå upp för dig själv och dina drömmar. Jag vet att du har några svåra val framför dig men låt ingen kuva dig.

Jag finns här för dig när du behöver stöd.

Med kärlek

Mamma

kommentarer
  1. Judy skriver:

    Gud välsigna.

    Liked by 1 person

  2. marriedtohyde skriver:

    I am sad with you in this predicament. Be strong, mama, child needs goodness from your lips poured into his ear. His heart will latch into the truth.

    Liked by 1 person

  3. Frihet i blodet skriver:

    Du verkar vara i samma sits som jag var i efter min skilsmässa för 8 år sedan. Jag har också 3 barn. Alla är vuxna idag. Vi lever alla efter sviterna av denna mörka tid fortfarande. Men idag ser vi framtiden med tillförsikt. Jag skriver inte så mycket om denna tid på bloggen…mina händer är fortfarande bundna. Jag antar att du har läst mellan raderna hos mig och kanske känt igen dig…? Jag finns om du vill, på frihetiblodet@gmail.com.
    Varma kramar till dig och barnen.
    Pia

    Liked by 1 person

Kommentera

