Att vara ensam i en tvåsamhet blir till slut en vana. Men det är en ensamhet som gör ont, speciellt om den orsakas av att den man lever med inte vill dela livet med en längre.

Att leva ensam i ensamhet gör också ont. Speciellt när man ser andra vuxnas samspel. Man behöver inte alltid göra allting tillsammans, men man möts hela tiden på nytt och delar livet, delar vardagen, det praktiska, samtalen.

Att vara själv är inte samma som att vara ensam. Efter ett långt liv, ensam i tvåsamhet måste jag lära mig att älska mig själv lika mycket som mina medmänniskor. De har så länge hamnat i första rummet att mitt eget själv blivit utarmat. Att lära sig vara själv, trivas med dig själv är att balansera tillvaron lite.

Jag har inget emot att vara själv, men jag vill inte vara ensam.

Kärlek måste väl ändå vara att kunna dela vardagen med en annan människa, att kunna mötas i respekt och ömhet. Tillgivenhet. Att få sin partner att växa och utvecklas. Att utvecklas själv. Då kanske ensamheten försvinner.

kommentarer
  1. marriedtohyde skriver:

    That is an apt description…alone in a couple. It is ghastly to live that way–lifeless.

    Yes, I think we must fall in love with ourselves to not feel lonely when alone. Spending time studying how God sees me has helped me so much. There are special things within you that make you who you are…that light within. Trust that God created you that way for a reason and let your inner you shine. It is less lonely when you are comfortable with who you are.

    Liked by 1 person

  2. Judy skriver:

    En vän skrev: Den person du kan vara helt säker på att du kommer definitivt att tillbringa resten av ditt liv med är dig själv, så se till att du sätter lämpliga investeringar i det förhållandet.

    Liked by 1 person

Kommentera

