Jag står inför en utmaning när det gäller hur jag vill ta vara på min egentid.

Jag har de sista dagarna ställts inför ett dilemma där jag blir oerhört frustrerad.

X har minstingen på sommarumgänge nästan två veckor. Han vet att jag är hemma i början av den tiden, men att jag sen är upptagen. Men precis den dag som jag är upptagen då har jag två missade samtal från X och sen ett från 16-åringen. Sen kommer två sms från 16-åringen som säger att jag borde verkligen hämta minstingen. Hen är rastlös och vill till mamma. 16-åringen är säkert beordrad av X att kontakta mig, för det är X ord.

Här måste jag tyvärr förändra mitt beteende och bli väldigt rak, vilket jag egentligen inte vill. Min egentid blir inte respekterad som den borde och jag måste på något sätt förklara för 16-åringen att jag behöver min tid för att bygga mig stark igen. Det betyder att hen inte kan gå pappas ärenden och kontakta mig annat än om det är akut.

Jag älskar min 16-åring och har alltid funnits där för hen och därför känns detta så onödigt hårt, men antagligen helt nödvändigt om inte hen ska bli fortsatt utnyttjad som budbärare av sin far. Samtidigt måste jag för mitt eget mående få både 16-åringen och X att respektera mina gränser.

Detta gör riktigt ont i mig.

En annan sak att fundera över är om X verkligen vill ha umgänge med minstingen. Eftersom han tydligen inte orkar ta hand om henne och för att han klagar hos mina vänner över hur jobbigt det är. Samtidigt är han totalt omöjlig när det gäller att bestämma tider för hämtning och lämning.

Det kanske är bättre att jag försöker få enskild vårdnad och han träffar minstingen ibland? Också i denna fråga måste jag vara oerhört rak och tydlig när jag konfronterar honom och ställer krav.

Att vara rak på detta sätt och inte falla undan för andras önskningar är nog min svåraste läxa hittills.

Precis som min amerikanska bloggvän Judy skriver måste jag sluta styras och begränsas av andras kontroll- och maktbehov. X gränser är inte mina. Denna gången måste jag välja mig själv. På ett helt nytt sätt.

https://theprojectbyjudy.wordpress.com

kommentarer
  1. Judy skriver:

    Gud välsigna.

    Gilla

Kommentera

