Upp och ner och upp igen

Publicerat: juni 25, 2015 i utbränd, when I'm back again
Etiketter:, , , , ,

Upp och ner och upp igen. Fram och tillbaka och så fram igen…

Jag hade tänkt att skriva ett väldigt argt inlägg om hur svårt det är att få vård för en trasig själ.. Jag blev sjukskriven i slutet av maj för utmattning. Jag slutade att fungera, kunde inte längre utföra mitt jobb. Jag fick en remiss till en känd stressmotagning i stan. När jag ringde dit för två veckor sen lovade de att jag skulle få tid för bedömningssamtal innan semestrarna börjar, när jag ringde och kollade igår var det plötsligt augusti som gällde. Det här kändes jättetungt och ökade på stressnivån i min kropp. Jag kände mig så hjälplös och rastlös. När livet går sönder finns ingen hjälp att få. Man ska bara vänta. Men det är nu jag behöver hjälp, inte om två månader.

Idag ringde jag en alternativ psykoterapi-mottagning och berättade om min situation, frågade om de hade några tider. Återigen kände jag stresshormonerna rusa genom kroppen. När jag tittade mig i spegeln efteråt hade mitt eksem flammat upp rejält igen. I ansiktet och på halsen.  Jag hade begynnande huvudvärk och kramp i käkarna.

Som om inte detta räcker så blir jag dessutom påmind om allt djävulskt jag varit med om genom ett samtal med en väninna. Vi pratade om de hyresgäster som bor hemma hos X nu. Hur han varit hotfull mot kvinnan i den familjen. Hur hon är livrädd för honom och inte vågar säga något till X när inte hennes make är hemma, och att X slänger ut dom utan orsak innan deras kontrakt gått ut.

Jag vet precis hur han beter sig, hur hans blick ser ut.. hur svart det blir i ögonen, hans muttrande, hans hotfulla kroppshållning. Min själ fryser till is när jag tänker på det. Det är så ångestladdat.

Plötsligt ringer min telefon. Det är från stressmottagningen. De har fått ett återbud och frågar om jag vill komma, i morgon. I går bad jag till Gud, sa att jag inte orkar mer och nu idag har jag plötsligt tre tider inbokade. Det känns som om Någon har omsorg om mig. Någon såg att nu var måttet rågat. Jag känner mig så tacksam.

kommentarer
  1. Judy skriver:

    Kul att höra att du har ett möte i morgon. Jag hoppas att det går bra.

    Liked by 1 person

Kommentera

