Självkänsla

Publicerat: april 9, 2015 i självkänsla, When I´m back again
Etiketter:
När jag var liten sa alltid mamma att jag var egenkär.

Jag vet än idag inte om hon menade att det var bra eller dåligt, men idag tror jag att det var en av de bästa och sundaste egenskaper jag fått. 🙂 Jag fortsätter att älska mig själv, och ska göra det så länge jag lever!

När självkänslan fått sig en knäck, när man är låg och kraften inte ens räcker till att ta sig själv i kragen för att förändra något, behöver man någon som kommer in utifrån och ser som sin enda uppgift att uppmuntra, att konstant fylla på den utsatta människans behov av positiva tankar, tills självkänslan på nytt är uppbyggd. Allt som är positivt är till nytta och lyfter. Ibland kan det tom räcka med ett telefonsamtal, som kanske egentligen är totalt meningslöst, men som ändå får den lilla utsatta människan att känna att hon betyder något. Hon blir sedd. Sådant bygger upp självkänslan och kan på sikt förändra sättet att se på sig själv och även hur man hanterar olika situationer.

Självkänsla handlar inte om att prestera bra utan om vilken syn man har på sig själv. Det handlar om att jag accepterar mig själv sådan jag är och att vara viss om att jag betyder något. Jag har ett värde som människa. Det är underbart att efter en lång känslomässig ökenvandring få känna sig sedd som människa, som kvinna. Att på nytt få veta att man är viktig, att man betyder något, bara för att man är den man är – sig själv, att få känna att jag duger och räcker till.

Precis som en krukväxt behöver näring för att växa och utvecklas behöver vi människor få vattnas med positiva tankar, kärlek och att bli sedd av någon. Vi behöver få uppleva vårt värde. Om jag vet mitt värde är det också lättare för mig att sätta gränser för vad jag vill vara med om eller inte. De gränser jag sätter kan sen också i sin tur både bevara och förstärka min självkänsla. Jag är själv herre över mina inre gränser. Det är jag som bestämmer var de går men också jag som ska bevaka att ingen river dom, eller överträder dom.

Kommentera

