Tillit

Publicerat: april 7, 2015 i Uncategorized
Etiketter:,

Tillit

Ett så vackert ord. Jag har aldrig tänkt på det ordet förut, innan skilsmässan.

Det finns ingen tillit kvar mellan mig och X. Det är en avgrund mellan oss.

Men han säger att han får sin kraft från mig.. Konstigt kan jag tycka. Han säger det nu, nu när jag väljer att gå och aldrig mer komma tillbaka. Jag, jag får ingen kraft från honom. Tvärt om, han suger ur mig all energi. Det kanske är därför han får kraft?

Ena dagen ilska och aggression, andra dagen ord om kärlek… bönande om att jag ska bli kvar. När han står och ser så ledsen känner jag medlidande med honom. Han säger att han alltid ska stötta mig, hjälpa mig om jag behöver och att jag alltid kan komma och prata med honom. Men det finns ingen tillit kvar. Inget förtroende. Varför skulle jag prata med honom om jag behöver hjälp. Han har fortfarande inte förstått konsekvensen av sin attityd och sitt handlande. Han ser sig själv som hjälparen med stort H, när han i själva verket är stjälparen. Han är förlåten, men det han gjort och fortfarande gör kan jag inte acceptera. Och ska inte.

Tillit och kommunikation… är inte det en form av kärlek?  Det ger iallafall värme och glädje i hjärtat. Tillit och förtroende är ord nära kopplat till varandra.

Vackert!

Kommentera

