Prövotiden är slut

Publicerat: mars 31, 2015 i Uncategorized

Nu har sex månader gått. Prövotiden är slut och för mig är det dags att skicka in papprena till tingsrätten, och säga att jag fullföljer skilsmässan.

Det känns bra att tiden är slut. Jag har inte ångrat att jag begärde skilsmässa, eller att jag tog steget och flyttade. Mitt liv har blivit så mycket annorlunda. Mycket lugnare. Mer eftertänksamt. Och gladare.

Samtidigt så är det tragiskt. Han förstår inte/vill inte förstå vad som hänt. Han har inte gjort något, inte skadat mig. Vi hade det ju så bra, åtminstone de tre sista månaderna innan jag flyttade, tycker han. Men när han försöker övertala mig att stanna så heter det ömsom att han älskar mig, att hans liv är förstört utan mig, att jag är hans trygghet och ömsom hot om att mitt liv blir ett helvete, att jag inte klarar mig osv.

Tänk att han inte minns fast vi pratat om detta så många gånger. Han vill inte förstå. Han väntar på att jag ska komma och säga ”förlåt, jag hade fel. Jag kommer tillbaka.”  Men det kommer inte att hända. Jag har förklarat det för honom, men han vill inte acceptera det.

Jag läste några kloka ord idag på http://www.separation.se ”Ett emotionellt uttömt hjärta vänder inte om” och så är det jag känner. Allt är uttömt. There is no more.

kommentarer
  1. Jankan skriver:

    Grattis ! En milstolpe klarat !

    Gilla

Kommentera

