Att hantera jobbiga känslor (2)

Publicerat: mars 26, 2015 i handlingsmönster, känslor, When I´m back again
Etiketter:, , , , , , , ,

Om jag blir ledsen och besviken på något du säger, hur reagerar jag då? Vad händer i min kropp och mitt psyke?

När all upprördhet fått lagt sig och jag lugnat ner mig efter känslostormen, så kommer orden. Först för mig själv. Men att uttrycka dom för någon annan har aldrig varit min starka sida. Men om jag i framtiden ska kunna leva på ett sunt sätt, måste jag börja uttrycka mina känslor för andra människor också. Att kunna förklara, lyssna, kanske omvärdera och förstå. Det är ett sätt att växa som människa, att ge uttryck för den jag är och hur jag uppfattar livet.

Ikväll är jag glad att jag fick tid att andas och sen möjlighet att sätta ord på det jag upplevde. När känslorna fick ord försvann också det mörka som hade börjat växa runt min själ. En befrielse.

Jag äger mina känslor och mina ord. Ingen annan ska längre få sätta ord på mina tankar. Det gör jag själv. Och vilken lycka att möta nån som faktiskt kan lyssna på mina ord och känslor och som faktiskt även kan hjälpa mig att reda ut det som är problematiskt.

Kommentera

