Att hantera jobbiga känslor (1)

Publicerat: mars 25, 2015 i handlingsmönster, känslor, When I´m back again
Etiketter:, , , , , , ,

Om jag blir ledsen och besviken på något du säger, hur reagerar jag då? Vad händer i min kropp och mitt psyke?

Jag följer gamla invanda mönster, sånt som har funkat förr i min relation med X. Eller funkat och funkat, det har det ju knappast eftersom relationen inte höll. Men det var iallafall ett sätt att visa att nu är jag ledsen och arg. Konstruktivt? Njae, inte helt.

Jag sköljs över av känslor, blir stum och kan plötsligt inte uttrycka mig. Sen kommer tårarna. Jag vill inte prata mer. Blir tyst. Känner irritationen i hela kroppen. Och tystnaden blir ett utnötningskrig, där det handlar om att stålsätta sig och inte krypa för motparten.

Rätt eller fel?

Stolthet?

Känslorna jag känner är verkliga, men stoltheten hindrar mig att handla konstruktivt. Den är en skyddsmur runt mig för att jag inte ska förintas. Ändå leder den mig till ett felaktigt handlande som kan skapa sprickor och milslånga avstånd i en sund relation.

Jag vill inte känna att jag kryper för nån eller smörar, men jag vill kunna förklara vad jag känner och varför. Och sen att vi inte alltid är överens, kanske inte är så viktigt, men en rak kommunikation är viktig och ett moget beteende.

Nu vill jag ha en kram, så jag kramar om mig själv.

Kommentera

