Minnen

Publicerat: mars 17, 2015 i minnen, When I´m back again
Etiketter:, ,

Klockan är snart midnatt och jag sitter och väntar på pendeln, är på väg hem från ett jobbevenemang. Vi har sådana med jämna mellanrum.

Plötsligt så börjar jag minnas hur det var förr när jag bodde med X. För det första skyndade jag mig alltid hem, gick nästan innan det var slut och absolut senast vid 22. Mellanbarnet som tvingades passa minstingen för att pappan tyckte det var för jobbigt, hade ringt ett antal gånger. Och när jag kom hem smög jag in i huset. Ibland satt X i soffan och väntade på mig och var arg. Arg för att jag inte varit hemma, arg för att han fått ta hand om allt, trots att han egentligen vetat länge att det var min jobbkväll. Ibland hade han lagt sig och jag smög för att inte väcka honom.

Minnena ger mig en olustig känsla.

Ikväll har äldsta sonen varit barnvakt tillsammans med sin tjej. Vilken skillnad. Allt är lugnt och inte ett telefonsamtal. Skönt.

Det känns sjukt att jag levt på det sättet, att jag på nåt sätt funnit mig i det. Och under så lång tid.. Men ingen visste. Jag berättade aldrig. Jag trixade och trasslade för att få livet att gå ihop, för att ingen skulle märka och för att få små stunder av normalitet. Alltså begrep jag att det var fel men orkade inte ta mig ur. Förträngde. Ingen frågade…

Var var alla? Varför begrep ingen? Eller begrep dom men gjorde inget? Det gör lite ont att tänka på det, men antagligen visste dom inte vad de skulle göra. Tänk att det skulle krävas en helt utomstående för att jag skulle bli fri. Nån som såg och fattade och vågade fråga. Nån som orkade finnas kvar hela resan. Jag är honom evigt tacksam

Kommentera

