Helgspektakel

Publicerat: mars 15, 2015 i When I´m back again
Etiketter:, , , , ,

X hade minstingen från fredag till söndag. Helt enligt plan, men ändå inte.

I torsdags när jag talade om vilken tid dagis stänger  (nya tider från denna vecka) så säger han plötsligt att han inte kan hämta för han ska jobba extra,  men det var bara fyra timmar, men han ville inte säga när han skulle va hemma. Han blev sur över frågan. Eftersom jag också skulle jobba fick en av familjens tonåringar hämta.  Så långt fortfarande okej lösning. Men sen visar det sig att han inte slutar förrän 22. Resultatet blir en ilsken tonåring som anklagar mamma för att förstöra och göra det jobbigt för hen.

Lördagen gick utan större problem till kvällen kom. Då blev minstingen trött och ledsen och längtade efter mamma. Tonåringen ringer upp och jag pratar med minstingen och lugnar ner hen.

Sen är plötsligt X i luren och kräver att få veta var jag är så att han skulle kunna komma och hämta mig så jag skulle kunna ta hand om minstingen. Jag skulle bara lyssna och acceptera. Jag bad honom lugna ner sig och sa Hejdå och la på. Jag svarade inte mer trots att han ringde flera gånger. Skickade bara ett sms om när jag skulle hämta idag. Naturligtvis fick jag ingen bekräftelse om det var ok eller inte.

Idag visar det sig att han lämnat minstingen med tonåringen igen. Jag hämtade tidigare än vad jag sagt.

Senare på telefon anklagar han mig och vänder på situationen. Allt är mitt fel och det är jag som inte kan samarbeta. Jag är kall och hård och vill bara vara fri och roa mig.Han ska minsann se till att få ensam vårdnad eftersom jag enligt honom tycker att det är problem att ta hand om minstingen.

Nästa stund säger han att han gör allt för mig och att han vill ha tillbaka mig åtminstone för barnens trygghet.

Jag svarar att jag inga problem att samarbeta men att det kräver att han svarar på mina frågor när vi ska planera för minstingen tider, och förklarar igen att det är bättre för alla att vi bor på varsitt håll och samarbetar.

Känns olustigt och hopplöst.

Hur går jag vidare ur detta så att inte saker upprepas? Min terapeut säger att jag öppnar dörrar för X och tonåringen genom att svara när de ringer. Jag borde låta bli eftersom X är som han är, och att de utnyttjar mina svaga punkter. Minstingen och att jag är snäll och alltid ställer upp. Jag borde sätta ner foten ordentligt och blanda in myndigheterna, säger han vidare.

Hjälper det? Kan man nånsin få en sån som X att samarbeta? Vad ska jag göra?

kommentarer
  1. Karin skriver:

    Stå på dig och blanda in myndigheterna. Jag tror att han behöver höra
    Från utomstående att detta beteende inte är ok. Blandar du inte in utomstående kommer han bli så jobbig att du Tillslut kommer göra som han säger. Ta kontakt med familjerätten så snart som möjligt. Då markerar DI starkt mot honom. Han tror fortfarande att han kan styra dig. Men du ska visa att han inte kan det. Kram

    Liked by 1 person

    • Jankan skriver:

      Hoppas inte för mycket av myndigheter. Familjerätten bygger på frivillighet. Om någon säger …nej …på vägen är det återvändsgränd.
      Vet av egna erfarenheter. Skaffa hjälp för dig själv så du blir mer stabil psykiskt och kan stå emot och fatta rätta beslut.

      Liked by 1 person

      • Lyckliga Lisa skriver:

        Ja jag dividerar hela tiden med mig själv hur jag ska komma vidare. Tyvärr har jag sett en hel del negativt med myndigheter när jag nätverkar med andra i samma situation… Så det känns som en absolut sista utväg.. men det är inte heller lätt att bygga sig själv så man blir tillräckligt stark.. Det är nog en träningssak, samt att tänka igenom diskussionen innan, vart man vill komma och vad man inte tolererar.
        Funderar på att prioritera bodelning först och sen umgänget…

        Gilla

Kommentera

