Inte mer dörrmatta

Publicerat: mars 13, 2015 i psykisk misshandel
Etiketter:, , , , ,

Jag brukar försöka börja dagen med tacksamhet, med att låta den nya dagen sjunka in i min själ, känna stillheten och glädjen över att bara vara och läsa nåt uppbyggligt bibelord. Att möta dagen på det sättet ger lycka och styrka, även om jag vet att alla dagar inte är enkla.

I morse började jag nog i fel ände. Jag läste en artikel om kännetecken på manliga narcissister.  Inte nån uppbygglig läsning precis. Jag återupplevde känslan av det jag varit med om. Tungt.

Men jag är inte längre X dörrmatta. Det är skönt att kunna säga.

Han bröt ner min integritet, det som är mitt jag. Genom sitt sätt att vara styrde han mig med min egen rädsla, en rädsla som ständigt fick mig att vakta min tunga och att vaka över mina handlingar så att han ska hålla sig lugn. Trots det, trots ett ständigt avläsande av situationen och anpassningar i all oändlighet så räckte jag aldrig till, ständigt drabbad av hans godtycke. Ständiga utbrott.

Han försökte kontrollera mitt liv, min tid genom att låta mig vara överhopad med jobb hemma, så jag inte skulle ha tid att göra saker för min egen skull. Han hjälpte nästan aldrig till med barnen, klagade ständigt på det jag inte hann eller glömde. Allt som var fel berodde på mig. Allt gick att vända på så att X skulle slippa stå ansvarig. Han ville inte lyssna på mig, han låtsades inte höra eller lät helt enkelt bli att svara, allt för att skapa osäkerhet. Han var duktig att ”predika” för mig så att jag skulle förstå hur verkligheten var, den verklighet som han bestämde. För det fanns inget annat. Hans synsätt var odiskutabelt.

Det är så skönt att den tiden är förbi. Detta är inget som jag behöver acceptera längre. Nu får jag leva och lära mig att stå för den jag är.

Jag tror att de finaste ord jag hört från någon av mina vänner, sen jag lämnade X är: ”Du vet väl att när du pratar med mig kan du vara rak och säga vad du tycker. Jag blir inte arg”

Om kontrollbehov: http://relationships911.org/cgi-bin/links/jump.cgi?ID=4922

kommentarer
  1. Jankan skriver:

    Skönt att du känner så! För mig upprepar eländet om o om igen genom situationer gällande barn. Det enda tråden som finns mellan oss och han har hittat vägen hur han kan kontrollera, göra mig osäker, otillräcklig, rädd, …. ouch! Allt detta genom att inte svara på frågor via sms, slänga ut kommentarer så som. … nu sticker jag du har ansvaret för barnen denna sommar eller barnen vill åka på semester (utomlands med honom) och det är jag som förväntas av att betala deras resa dit. Inget dialog. Inget mötande på halva vägen. Inget. Bara maktspel genom ivägslängande av konstiga beslut som han själv har tagit.
    Är jag knäpp ! Men ibland känns som man har inte kommit längre än ruta ett!

    Gilla

    • Lyckliga Lisa skriver:

      Du är absolut inte knäpp.
      Jag tror att barnen gör oss extra sårbara. Det får oss att öppna dörrar mot våra x som vi annars inte skulle, för vi måste ju kommunicera och planera.
      Jag känner igen mig exakt i det du skriver. Här finns också fortfarande samma problematik. Och jag slåss för min rätt.
      Senast igår hade jag ett långt samtal med min terapeut om just det här, därför att X kommunicerar inte, svarar inte på frågor, använder barnen som språkrör och maktmedel och de eller han ringer hela tiden och klagar när det är han som har helg. Dessutom utnyttjar han mellanbarnet som nån slags barnpassare och det gör att mellanbarnet vänder sig mot mig.
      Terapueten tycker att jag borde sätta ner foten ordentligt och blanda in myndigheterna…

      Jag undrar om det hjälper när man har med en narcisst att göra…för det är ju det han är. Funderar på nästa drag.

      Sorry Jankan, att jag inte hade nåt uppmuntrande svar till hjälp.. Men vi tycks ha samma fight att utkämpa.

      Styrkekram

      Gilla

Kommentera

