Det spelar ingen roll, eller?

Publicerat: mars 6, 2015 i When I´m back again

”Det spelar ingen roll” säger jag ofta. Antagligen alldeles för ofta för att det ska vara betydelselöst.

Jag hade inte tänkt på det förrän häromdagen när någon uppmärksammade mig på det.

”Det spelar ingen roll” låter ju snällt och bra, men kanske spelar orden stor roll iallafall. I själva verket är det ett uttryck för att jag håller mig själv tillbaka och låter någon annan bestämma, inte vågar eller vill stå för det jag tycker och den jag är. En tragisk insikt men nyttig.

Jag behöver inte längre hålla mig själv tillbaka för att hålla nån annans humör i schack eller för att tillfredsställa någon annan. Jag behöver faktiskt inte vara snäll längre.

Jag får lära mig att värdesätta mig själv igen och stå för mina tankar och åsikter. Jag är viktig! Men jag behöver nog bli påmind en och annan gång.

kommentarer
  1. marriedtohyde skriver:

    Yes. It is true that words that sound nice for the benefit of others are often words that are self-destructive. Good job for noticing!

    I do this too, so this is a very helpful observation.

    Liked by 1 person

Kommentera

