Att lära känna sig själv

Publicerat: februari 22, 2015 i separation, Uncategorized
Etiketter:, , , , , ,

I natt rann tårarna.

Det var två händelser som störde mig så mycket att det tog tid att sortera mina tankar och att formulera och sätta ord på det jag kände. Jobbigt, men nödvändigt.

Det ena var känslan av att ha blivit lurad, vara naiv. Jag kände mig så besviken på mig själv för att jag fortfarande går på X bullshit-snack, att jag låter hans önskningar styra mig trots att jag trodde mig ha bestämt var mina gränser går.

Antagligen har jag inte bestämt mina gränser tillräckligt…

Hur kan jag tro att vi ska kunna samarbeta som normala människor efter alla år av skit och destruktiva mönster? När ska jag vakna?

Allt började med att han önskade träffa barnet trots att det inte är hans helg. Han ville vi skulle komma över till frukost innan han gick till jobbet. Jag sa nej. Jag hörde att han blev ledsen och känner att jag måste förklara mig.,Vilket jag ju egentligen inte behöver. Tillslut har jag gått med på att komma med barnet och fått löfte om att låna vår bil för att fixa lite ärenden. Ett misstag som resulterar i en diskussion jag kunnat vara utan. En diskussion med bitter eftersmak, obehagskänsla i kroppen. Jag känner mig billig som fortfarande går på sånt, att jag är så lättköpt och går med på saker som inte gagnar mig på lång sikt. Jag borde ju veta. Och jag har blivit varnad, men ändå tror jag att jag är starkare än vad jag är..

Det andra som faktiskt känns ännu värre är att jag p g a det här inte orkade vara ärlig i ett samtal med en vän. På en rak fråga svara jag att jag inte pratat med X på några dagar, bara för att jag inte ville erkänna att X än en gång fått påverka mitt handlande och mående.

Det har varit så mycket lögner i min och X relation. Lögner för att slippa konflikter, för att få en liten chans att leva som jag vill. Det har handlat om överlevnad. Och det är längesen jag hade dåligt samvete för det.. Men nu fick jag dåligt samvete för min oärlighet. Riktigt dåligt samvete. Tankarna började brottas. Det var: ”Berätta i morgon. Be om förlåt och förklara” mot ”Det är inte så farligt. Din vän behöver ju inte få veta och du behöver ju inte göra om det.”

Nu när jag startar om mitt liv, kan jag inte fortsätta leva på lögner när det blir jobbigt. Jag måste vara ärlig mot mig själv och mina nära, annars kan jag inte komma vidare. Jag måste lära mig att bryta de dåliga beteendemönster som blivit en del av min överlevnadsstrategi. Jag behöver återupptäcka sunda strategier för att hantera olika situationer i livet. Jag kommer kanske bli mer sårbar, men jag kommer också lära mig att säga ifrån, att sätta punkt och bevara min själ.

Det är tur att jag har mina vänner som jag kan bolla mina tankar med.

Ensam är inte stark.

Kommentera

