Beslutet

Publicerat: februari 12, 2015 i When I´m back again
Etiketter:, , , , , , ,

Jag minns smärtan och ensamheten i somras när X klart och tydligt deklarerade att han inte ville spendera någon som helst tid med mig eller sina barn. Så var det bara. Och det fanns inget diskutera. Men jag försökte ändå. För kanske. Men nej.

Det blev droppen som fick bägaren att rinna över, trots att den borde runnit över för länge sen. Men det destruktiva var en normalitet i vårt förhållande. Ett ständigt förintande och förnekande.

Mitt i detta hyr jag en husvagn, bokar in mig på ett familjeläger, tjatar mig till att få låna vår egen bil eller rättare sagt hotar att åka nattbuss med fyraåringen och kommer iväg.

Blandade känslor.

Där, på det lägret möter jag en gammal bekant, en medmänniska som ser mig, som lyssnar även på orden som inte blir sagda och som förstår.
Detta blir upptakten till en lång sommar fylld av samtal i tid och otid, samtal som väcker mig och skakar om, samtal som berör mitt innersta som ingen annan lyckats med förut, eller ens försökt. Det är samtal som får mig att känna, att drömma och att börja leva, samtal som är så jobbiga att själen värker och tårarna rinner, men de leder nånstans.
Min självkänsla blir boostad och plötsligt har jag mod att fatta beslut. Beslut som tidigare bara funnits i min tanke. Jag har mod att ta steg som inte var tänkbara i min värld tidigare.

Mitt i sommaren fattar jag mitt beslut om att nu är det nog.
Jag ska inte längre vara någons dörrmatta. Jag ska inte längre acceptera att bli kränkt, att bli nervärderad eller styrd av någon som inte kan älska. Han som bara fokuserar på sitt eget ego och sin makt ska inte längre få kuva mig eller skrämma mig till passivitet. Det destruktiva som förintar mitt inre, mitt jag ska inte längre ha nån makt över mig.
Rädslorna han har planterat i mig måste förlora sitt inflytande över mig.

Jag ska gå. Lämna honom. Skilja mig. Bli fri. Bygga mitt eget Liv.

Jag har fattat mitt beslut. Fortfarande är det lång väg att gå. Men för första gången på väldigt länge känner jag mig fri och alldeles lugn. Trots att beslutet än så länge enbart finns i mitt eget huvud.

kommentarer
  1. Jaanika skriver:

    Skönt att få beslutet klart i sitt huvud ! Vet det, har varit där !

    Liked by 1 person

Kommentera

